Τετάρτη, 23 Φεβρουαρίου 2011

Η αντιαυταρχική εκπαίδευση, Ανθρωπάκο.


Η αντιαυταρχική εκπαίδευση επιδιώκει τη δημιουργία ανθρώπων με αυτορυθμιζόμενο χαρακτήρα. Τα παιδιά έχουν το δικαίωμα να ακολουθήσουν τις δικές τους ιδέες, αποφάσεις και εμπνεύσεις κτίζοντας το μέλλον που τα ίδια επιθυμούν. έχοντας τον χρόνο έκφρασης και παραγωγικότητας που πηγάζει από την βιολογική τους ενέργεια. Όχι μόνο αναπτύσσουν τις ικανότητες και τις γνώσεις τους αλλά ενδυναμώνουν τον χαρακτήρα τους και τον εσωτερικό τους κόσμο.

Η ενθάρρυνση της φυσικής ανάπτυξης των παιδιών είναι αναγκαία για την αυτορύθμιση των ικανοτήτων τους και του εαυτού τους. Αν αυτή η διαδικασία εμποδιστεί & καταπιεστεί (όπως συμβαίνει στις κυρίαρχες καταναγκαστικές εκπαιδευτικές μεθόδους), τότε τα μπλοκαρίσματα και οι θωρακίσεις τρέφονται με αποτέλεσμα να γεννιούνται αντικοινωνικές, βίαιες και “κακές” συμπεριφορές. Στην αντιαυταρχική εκπαίδευση η χρήση του φόβου, της αποτυχίας, της τιμωρίας και του ανταγωνισμού δεν αποτελούν εκπαιδευτικές αρχές και δεν χρησιμοποιούνται. Αντιθέτως καλλιεργούνται αξίες όπως η αυτενέργεια και η συνεργασία, η συνεννόηση και η συζήτηση για την αντιμετώπιση προβλημάτων.

Ο ρόλος του «δασκάλου» σε αυτή τη προσέγγιση είναι να ενθαρρύνει τα παιδιά να ανακαλύψουν και να κερδίσουν από μόνα τους γνώσεις, μέσω του φυσικού τους ενδιαφέροντος. Επιδίωξή τους είναι η διατήρηση και εξέλιξη των φυσικών ενδιαφερόντων και δυνατοτήτων των παιδιών. Η εκπαίδευση κατευθύνεται από το ενδιαφέρον του παιδιού και όχι από το ενδιαφέρον κρατών, κερδοσκοπικών ιδρυμάτων-εταιριών και θρησκειών.

Το 1921 ο, μετέπειτα στενός φίλος του Reich, A.S.Neill ίδρυσε το σχολείο-σύμβολο “Summerhill”, στο οποίο η αυτορύθμιση των παιδιών στα πλαίσια της αντιαυταρχικής εκπαίδευσης εξακολουθεί ακόμη και σήμερα να είναι προτεραιότητα!


Ακολουθούν αποσπάσματα από το έργο του Βίλχελμ Ράιχ, ''Άκου Ανθρωπάκο''

<<... Δεν έχεις την παραμικρή ιδέα για το γεγονός ότι η ακάθαρτη φαντασία σου και η σεξουαλική  ανευθυνότητά σου περνούν στα χέρια τις χειροπέδες του νόμου περί ''γάμου''.
Αισθάνεσαι κακόμοιρος και μικρός, βρωμερός, ανίκανος, άκαμπτος, άψυχος και άδειος. Δεν έχεις γυναίκα, ή αν έχεις, θέλεις να την ''κάνεις δική σου'' μόνο και μόνο για να αποδείξεις ότι είσαι ''άντρας''. Δεν ξέρεις τι είναι έρωτας. Έχεις δυσκοιλιότητα και παίρνεις καθαρτικά. Μυρίζεις άσχημα και το δέρμα σου είναι λιπαρό. Δεν έχεις κανένα αίσθημα για το παιδί στην αγγαλιά σου, γι'αυτό το μεταχειρίζεσαι σαν σκυλί, που μπορείς να το δέρνεις όποτε θέλεις.
Η ανικανότητά σου σε βασάνιζε όλη σου τη ζωή. Διαπότιζε κάθε σκέψη σου. Εμπόδιζε την δουλειά σου. Η γυναίκα σου σε άφησε γιατί δεν ήσουν σε θέση να της προσφέρεις αγάπη. Υποφέρεις από φοβίες, νευρώσεις, ταχυπαλμίες. Οι σκέψεις σου περιστρέφονται γύρω από τη σεξουαλικότητα. Κάποιος σου μιλάει για την σεξουαλική οικονομία μου, σου λέει ότι σε νιώθω και μπορώ να σε βοηθήσω. Θέλω να σε κάνω ικανό να απελευθερώνεις τον ερωτισμό σου τη νύχτα, ώστε τη μέρα να είσαι απαλλαγμένος από σεξουαλικές σκέψεις και ικανός να κάνεις τη δουλειά σου. Θα' θελα να δω τη γυναίκα σου ευτυχισμένη στην αγγαλιά σου και όχι δυστυχισμένη. Θα'θελα να δω τα παιδιά σου ροδοκόκκινα κι όχι ωχρά, γεμάτα αγάπη κι όχι μίσος. Μα εσύ λες: ''Το Σεξ δεν είναι το παν. Υπάρχουν κι άλλα σπουδαία πράγματα στη ζωή''. Να ποιός είσαι, Ανθρωπάκο...>>


<<... Αν εσύ, Γυναικούλα, από απλή σύμπτωση και χωρίς ειδικά προσόντα, έγινες δασκάλα, μόνο και μόνο επειδή δεν είχες δικά σου παιδιά, προξενείς ανείπωτη ζημιά. Η δουλειά σου απαιτεί να συναναστρέφεσαι και να μορφώνεις τα παιδιά. Στην εκπαίδευση, αν την παίρνεις σοβαρά, αυτό σημαίνει ότι πρέπει να χειρίζεσαι σωστά την σεξουαλικότητα των παιδιών. Μα για να χειριστείς σωστά την σεξουαλικότητα των παιδιών, πρέπει πρώτα να έχεις γνωρίσει η ίδια τι είναι ο ΄Ερωτας. Εσύ όμως είσαι χοντρή, αδέξια και αντιπαθητική. Το γεγονός αυτό και μόνο είναι αρκετό να σε κάνει να μισείς με βαθύ μίσος κάθε όμορφο, ζωηρό σώμα. Αυτό που σε κατηγορώ δεν είναι ότι είσαι χοντρή κι αντιπαθητική. Ούτε για το ότι δεν έχεις δοκιμάσει τον έρωτα (κανένας υγιής άντρας δε θα σου τον πρόσφερε). Ούτε για το ότι δεν καταλαβαίνεις τον έρωτα των παιδιών. Αυτό που σε κατηγορώ είναι ότι κάνεις την αντιπαθητικότητα και την ανικανότητά σου για έρωτα, αρετή και ότι, με το βαθύ μίσος σου στραγγαλίζεις τον παιδικό έρωτα, αν συμβαίνει να εργάζεσαι σε ''προοδευτικό σχολείο''. 
Αυτό είναι έγκλημα, άσχημη γυναικούλα. 
 Η βλαβερότητα της ύπαρξής σου συνίσταται στο ότι αποξενώνεις τη στοργή των υγιών παιδιών απ' τους υγιείς πατέρες τους. Στο ότι θεωρείς τον υγιή έρωτα του παιδιού, παθολογικό σύμπτωμα. Συνίσταται στο ότι είσαι σα βαρέλι, περπετάς σα βαρέλι, σκέπτεσαι σα βαρέλι, διδάσκεις σα βαρέλι. Στο ότι δεν αποσύρεσαι ήσυχα σε μια μικρή γωνιά της ζωής, αλλά προσπαθείς να επιβάλλεις σε αυτή τη ζωή το βαρελοειδές σώμα σου, το ψέμα σου και το βαθύ μίσος σου για τα παιδιά, πίσω από το ψεύτικο χαμόγελό σου.
Κι εσύ, Ανθρωπάκο, επειδή επιτρέπεις σε τέτοιες γυναίκες να φροντίζουν τα υγιή παιδιά σου, επειδή τις αφήνεις να στάζουν φαρμάκι και το μίσος μέσα στις ψυχές τους, είσαι αυτός που είσαι, ζεις όπως ζεις, σκέπτεσαι όπως σκέπτεσαι και ο κόσμος είναι όπως είναι.
<<...Πολλοί, πάρα πολλοί, θαρραλέοι και μοναχικοί άνθρωποι σου έχουν πει, από πολύ καιρό, τι πρέπει να κάνεις. Ξανά και ξανά διαστρέβλωσες τις διδασκαλίες τους, τις κομμάτιασες, τις κατέστρεψες. Ξανά και ξανά τις πήρες στραβά, κάνοντας κατευθυντήρια γραμμή της ζωής σου ένα ασήμαντο λάθος τους και όχι τη μεγάλη αλήθεια τους, όπως συνέβει με τον Χριστιανισμό, τη θεωρία του σοσιαλισμού, τις διδαχές για κυριαρχια του λαού κι ό,τιδήποτε άλλο άγγιξες Ανθρωπάκο. 
Ρωτάς γιατί το κάνεις αυτό. 
Δε νομίζω πως ρωτάς με σοβαρό σκοπό.
Γίνεσαι έξω φρενών όταν ακούς την αλήθεια.
<<...Οι σκέψεις σου είναι σκέψεις ενός δειλού, Ανθρωπάκο, επειδή οι αληθινές σκέψεις συνοδεύονται από σωματικά ερεθίσματα κι εσύ φοβάσαι το σώμα σου. 
Πολλοί μεγάλοι άνθρωποι σου το είπαν: ''Τράβα πίσω στις ρίζες σου, άκου την εσωτερική φωνή σου, ακολούθησε τα πραγματικά αισθήματά σου, καλλιέργησε την αγάπη''. Μα εσύ ήσουν κουφός στις συμβουλές τους, γιατί έχασες την ικανότητα να ακούς αυτές τις λέξεις.
Έτσι χάθηκαν οι φωνές στην απέραντη ερημιά κι οι μοναχικοί ντελάληδες αφανίστηκαν στο βάραθρο της εσωτερικής κενότητός σου, Ανθρωπάκο....


2 σχόλια:

  1. Ωραία αυτά που λέει αλλά με πολύ σκληρό τρόπο...
    Δεν ξέρω αν σε αυτούς τους οποίους απευθύνεται αν έπεφτε στα χέρια τους αυτό το κείμενο θα καθόντουσαν να τον διαβάσουν όλο...
    Ίσως γιατί λέει την αλήθεια με σκληρό τρόπο, που ούτως ή άλλως η αλήθεια και από μόνη της αν δεν ακολουθείται είναι σκληρή...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αντέχουν αυτοί που έχουν ξεκαθαρίσει τι θέλουν από την ζωή τους.
    Η Αλήθεια είναι σκληρή μόνο για όσους Δεν θέλουν να θυμηθούν.
    Ακόμα και εκείνοι που τελικά αποφασίζουν να διαβάσουν το κείμενο και αναγνωρίζουν τον εαυτό τους στα παραπάνω, περισσότερο ευγνωμοσύνη θα αισθανθούν ύστερα από το αρχικό σοκ, παρά θυμό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή