καταφέρουν να γίνουν. Το πείραμα ζητά να φανταστούμε ότι είμαστε κλεισμένοι μέσα σε ένα σφραγισμένο δωμάτιο, στο οποίο δεν υπάρχουν πόρτες και παράθυρα. Το μόνο πράγμα που διαθέτει αυτό το δωμάτιο, είναι δυο λεπτές σχισμές, από τις οποίες δεν μπορεί να περάσει ούτε φως ούτε ήχος, παρά μόνο ένα λεπτό κομμάτι χαρτί. Μέσα στο δωμάτιο, εκτός από εμάς, υπάρχει και ένα βιβλίο, στις σελίδες του οποίου υπάρχουν πολύπλοκοι κανόνες αντιστοιχίας συμβόλων (και οι κανόνες αυτοί, αν θέλουμε, είναι δυνατόν να αλλάζουν από κάποια εξωτερική θέληση, αλλά αυτό δεν επηρεάζει καθόλου τα συμπεράσματα του πειράματος).
Από τη μια, λοιπόν, σχισμή του δωματίου, μπαίνουν χαρτιά, στα οποία
επάνω υπάρχουν ζωγραφισμένα άγνωστα και ακατανόητα σύμβολα. Εσύ, που
βρίσκεσαι μέσα στο δωμάτιο, κοιτάς τα σύμβολα στο χαρτί, ανοίγεις το
βιβλίο και ακολουθείς τους κανόνες του, για να βρεις ποια είναι η σωστή
αντιστοιχία. Σε ένα κενό χαρτί ζωγραφίζεις την αντιστοιχία που βρήκες
και το τοποθετείς στη δεύτερη σχισμή, που το ρουφάει και το βγάζει έξω. Ο
Σιρλ μας αποκαλύπτει ότι τα σύμβολα στο αρχικό χαρτί είναι ερωτήσεις
στα κινέζικα, ή μια οποιαδήποτε άλλη γλώσσα που σύμφωνα με το πείραμα
δεν γνωρίζουμε εμείς, ο έγκλειστος δηλαδή του δωματίου. Οι κανόνες
είναι έτσι φτιαγμένοι, που η απάντηση (το εξερχόμενο χαρτί με την
αντιστοιχία των συμβόλων) είναι πάντοτε μια λογική απάντηση, στα
κινέζικα κι αυτή. Σύμφωνα με τον Σιρλ, ο έγκλειστος μέσα στο δωμάτιο δεν
πρόκειται να μάθει ποτέ κινέζικα, ούτε να καταλάβει τι γράφουν τα
χαρτιά – αλλά και οι «απέξω» δεν θα μάθουν ποτέ αν μέσα στο δωμάτιο
υπάρχει μια συνειδητή οντότητα ή ένας αυτόματος μηχανισμός.
Ο σκοπός για τον οποίο ο Σιρλ διατύπωσε αυτό το «νοητικό πείραμα»
ήταν να υποστηρίξει ότι δεν θα κατασκευαστεί ποτέ μια συνειδητή τεχνητή
νοημοσύνη ή ότι ακόμη και αν κατασκευαστεί, εμείς, οι έξω από το κουτί,
δεν θα έχουμε ποτέ τη δυνατότητα να το διαπιστώσουμε.
Διάφοροι
διανοητές έχουν αγκαλιάσει το επιχείρημα αυτό σαν ένα από τα δυνατότερα
στην ιστορία της σκέψης. Δεν είναι δύσκολο να βγάλουμε κι εμείς ένα
μικρό συμπέρασμα από το «επιχείρημα», σχετικά με τους ίδιους μας τους
εαυτούς: Το γεγονός ότι «εργαζόμαστε» σύμφωνα με τους
δεδομένους κανόνες (ή σκεφτόμαστε, αντιδρούμε, απαντούμε, κτλ.,
διαλέξτε όποιο ρήμα θέλετε), δεν είναι σε καμιά περίπτωση ενδεικτικό
ότι διαθέτουμε συνείδηση, ότι καταλαβαίνουμε τι συμβαίνει γύρω μας.
Άνετα μπορεί να είμαστε «ανύπαρκτοι», «άψυχοι», «ανούσιοι», και ας το
κοινωνικό σύνολο να μας θεωρεί αξιότιμα μέλη του, φτάνει να ακολουθούμε
τον προγραμματισμό μας…
Όμως, ένα ερώτημα παραμένει: Μια πραγματική νοημοσύνη, τι θα έκανε
τελικά αν βρισκόταν μέσα στο «κινέζικο κουτί»; Αν ο ένοικος του κουτιού
έχει πραγματική νοημοσύνη, θα ακολουθούσε κι αυτός το πρόγραμμα
αιώνια; Είναι σίγουρο ότι μια συνειδητή ύπαρξη, αργά ή γρήγορα θα
αρχίσει να αναρωτιέται τι συμβαίνει. Γιατί πρέπει να κάνει αυτή την
ηλίθια και ανόητη εργασία; Ποιος βάζει τα χαρτιά στη σχισμή και ποιος
λαμβάνει τις απαντήσεις; Και τα ερωτήματα θα φουντώνουν, θα
μετατρέπονται ολοένα σε μια μεγάλη υπαρξιακή αγωνία. Κάποια στιγμή ο
συνειδητός ένοικος δεν θα μπορέσει να ανεχτεί άλλο την άγνοια, θα
αρχίσει να μουτζουρώνει τα χαρτιά, θα τα σχίζει, δεν θα απαντάει, μέχρι
που στο τέλος η αγωνία του θα γίνει τόσο μεγάλη, που θα προσπαθήσει να
σπάσει τους τοίχους του «κινέζικου δωματίου» και, ίσως, τελικά, τα
καταφέρει! Μόνο τότε θα μπορέσει να αποδείξει ότι είναι κάτι πέρα από ένα απλό μηχανικό σύστημα…
Άρα, το σημαντικότερο χαρακτηριστικό της συνείδησης, αν
δεχτούμε ότι αυτό θα έκανε κάθε πραγματικά συνειδητό πλάσμα, είναι το
ξεπέρασμα των ορίων.
Απόσπασμα από ένα εξαιρετικό κείμενο στο Αντιδόγμα
Απόσπασμα από ένα εξαιρετικό κείμενο στο Αντιδόγμα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου